Hírek, cikkek
Ne vásárolj semmit nap: 2008. november 28.
A környezetvédő, és más fogyasztáskritikus szervezetek minden év novemberének utolsó péntekjén arra kívánják fölhívni a figyelmet, hogy a civilizációnk által diktált túlfogyasztás számtalan káros környezeti és társadalmi következménnyel jár. A reklámok, a fősodrú média által közvetített ideálok, melyek már kiskorunk óta befolyásolják világképünket, arra ösztönöznek, hogy minél több, minél gyorsabban és minél drágábban kielégítendő szükségletünk legyen.
Mindeközben elterelődik a figyelem arról, hogy a fogyasztói boldogságérzetet fenntartó termékek előállítása többnyire hosszú távon fenntarthatatlan mértékben veszi igénybe környezetünket. A "cucc-ipar" nyersanyag- és energiaigénye, a csomagolt termékek fogyasztásával keletkező szemét mennyisége és a szállításukkal kibocsátott különböző szennyezések mára az ökológiai katasztrófa súlyosbodásának első számú okaivá nőtték ki magukat.
A túlfogyasztás jelenségének komolyságát jól mutatja az Ökológiai Lábnyom fogalma. Az Ökológiai Lábnyom megmutatja, hogy az egyes emberek életmódjukkal a Föld mekkora részét veszik igénybe, hány hektár terület tartja el őket jelenlegi fogyasztási szintjükön. Az ökológiai lábnyomok összehasonlításából kiderül, hogy ha mindenki olyan mértékben fogyasztana (energiát, nyersanyagot, stb.) mint például az USA állampolgárai, akkor a Föld lakosságát ellátandó 6 darab Földre volna szükség. Ha mindenki olyan nagy lábon élne, mint egy átlagos magyar, akkor három bolygóra volna szükségünk. Vagy: ezen a Földön csak harmad ennyien férnénk el.
A környezetvédő szervezetek a fogyasztói böjt napjával nem szegénységet, nem nélkülözést prédikálnak. Arra szeretnénk felhívni a figyelmet, hogy a boldogságot, a megelégedettséget nem a boltokban találjuk, nem azok közt a dolgok között, amiket a hirdetésekben kinálnak. Arra szeretnénk felhívni a figyelmet, hogy a "kevesebb" gyakran több, és hogy kritikával kell kezelnünk fogyasztói igényeinket.
Arra bíztatjuk az embereket, hogy ne legyenek mindig "Kedves vásárlók" és "Tisztelt fogyasztók"! Ne a reklámok alapján döntsenek, gondolkozzanak, vélekedjenek!
Arra hívunk mindenkit, hogy szánjon egy napot a fogyasztói böjtre, hogy a "Ne vásárolj semmit" napon szálljon ki a fogyasztók mókuskerekéből, és találja meg a pénztől független örömöket az életében! Önmagunk és az életünket lehetővé tévő környezet, végső soron tehát ismét csak önmagunk érdekében.
http://www.nevasaroljsemmitnap.hu/aktualis.html
Visszhang a Metropol hírmagazinban:
A Ne vásárolj semmit! nap alkalmából bevásárlókocsis demonstrációt tartott a Hulladék Munkaszövetség és a Tudatos Vásárlók Egyesülete a Váci utcában pénteken.
Szerte a világon 1997 óta, Magyarországon tíz éve hirdetnek egynapos fogyasztói böjtöt november utolsó hétvégéjén környezetvédő és fogyasztáskritikus szervezetek. A Ne vásárolj semmit! napot Magyarországon azért tarják pénteken a szervezők, mert az utóbbi évek statisztikai adatai szerint a magyarok ezen a napon vásárolnak a legtöbbet. Országszerte tartottak figyelemfelkeltő rendezvényeket ebből az alkalomból.
A fővárosban a Hulladék Munkaszövetség(HuMuSz) és a Tudatos Vásárlók Egyesülete (TVE) látványos felvonulással hívta fel a figyelmet arra, hogy a túlzott, ésszerűséget mellőző fogyasztás jelentős környezeti és társadalmi károkat okoz, a jelenleg zajló gazdasági folyamatok pedig valójában a fogyasztás válságát tükrözik.
Horváth Gergő, a TVE munkatársa az MTI-nek elmondta: évről-évre nő azoknak a termékeknek a köre, amelyekre semmi szükség nincsen, mégis sokan megvásárolják, sőt komoly adósságba verik magukat csak azért, hogy például nagyobb plazmatévéjük vagy új mobiltelefonjuk legyen. A Hulladék Munkaszövetség azért dolgozik, hogy kevesebb legyen a szemét, amit elsősorban úgy lehet elérni, ha összességében csökken a fogyasztás - világított rá Szilágyi László, a HuMuSz elnöke.
A TVE 12 pontban fogalmazta meg miként lehet tudatosan vásárolni, fogyasztani, amelyet honlapján is közzétett. Ennek első pontja: a pénzed szavazat, vagyis nem mindegy mire és mennyit költenek a fogyasztók. A vásárlásaink nem csak beszerzések, pénzünk szimboliku- san állást foglalnak például a környezetkárosító termékek vagy a gyermekmunka mellett. A Ne vásárolj semmit! nap arra is rámutat: nem csak a "nagyok" - vállalatok, kormányzatok, nemzetközi szervezetek - feladata a változtatás, hanem a hétköznapi vásárlóké is.
metropol.hu -2008.11.28
Igen, szerintem is szomorú, hogy még a Mikulás sem érkezett meg, de máris karácsonyi díszben ragyognak a nagyobb üzletek.
A bankok által kínált INGYEN HITEL és a kis pitiáner uzsorások által kínált HITEL JÖVEDELEM NÉLKÜL hirdetések pedig felháborítóak. Az ilyen és ehhez hasonló ajánlatoknak köszönhető többek között a jelenlegi pénzügyi válság, s most még jobban belehúznak, lenyúzva a hiszékeny emberekről az utolsó bőrt is.
Ahogy a gyógyszerek hirdetése, a bankok ilyetén való lealacsonyodása is gusztustalan, felháborító, erkölcstelen.
Egyetértek a levéllel! Csak inkább ne vásárolj semmit hetet kéne tartani minimum! Ahogy ezek a kezdeményezések a felszínre jönnek, már benne vagyunk a valentinnapba nyakig, itt a helloween mizéria, nemsokára jön az apák napja, férfiak napja meg anyád napja. Ráadásul már hét elején kitették a karácsonyi díszítéseket ezer helyre. Szentestén meg 10-kor beájulsz az ágyba, mert másfél hónapig stresszeltél, hogy minden meglegyen, miközben azon gondolkozol hogy fizesd vissza a hitelt amit a mónikasó szünetében rádtukmált egy vidám kiegyensúlyozott család. bravo.